Algemene Voorwaarden

Definities
  • 1. Laan Websites, gevestigd te Puebla onder RFC nr. DELJ860928KS8.
  • 2. Partijen: Laan Websites en klant samen.
  • 3. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.
  • 4. Zakelijke klanten: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
  • 1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Laan Websites.
  • 2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  • 3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Gevolgen niet tijdig betalen
  • 1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Laan Websites gerechtigd een rente van 6% per maand voor niet zakelijke klanten, voor zakelijke klanten bedraagt dit 11.15% in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand gerekend.
  • 2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Laan Websites.
  • 3. De incassokosten worden berekend aan de hand van Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  • 4. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Laan Websites zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  • 5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Laan Websites op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  • 6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Laan Websites, dan is hij steeds verplicht de afgesproken prijs aan Laan Websites te betalen.
Opschortingsrecht
  • Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Verrekening
  • Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Laan Websites te verrekenen met een vordering op Laan Websites.
Garantie
  • Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Laan Websites enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen. Ook het juridische aspect op merknamen of andere intellectuele eigendom waarbij klant aanpassingen vraagt is op eigen verantwoordelijkheid.
Uitvoering van de overeenkomst
  • 1. Laan Websites voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  • 2. Laan Websites heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
  • 3. De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
  • 4. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Laan Websites tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  • 5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Laan Websites tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Informatieverstrekking door de klant
  • 1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Laan Websites.
  • 2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  • 3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Laan Websites de betreffende bescheiden.
  • 4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Laan Websites redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Duur van de overeenkomst
  • 1. Indien een overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, c.q. een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, dan eindigt de overeenkomst van rechtswege.
  • 2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant Laan Websites schriftelijk in gebreke stellen.
Intellectueel eigendom
  • 1. Laan Websites behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  • 2. De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Laan Websites (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Geheimhouding
  • 1. De klant houdt iedere informatie die hij (in welke vorm dan ook) van Laan Websites ontvangt geheim.
  • 2. Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Laan Websites waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Laan Websites schade kan berokkenen.
  • 3. De klant neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheim houdt.
  • 4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    • Die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant.
    • Die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht.
  • 5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop ervan.
Boetebeding
  • 1. Indien de klant het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan verbeurt hij ten behoeve van Laan Websites een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 voor elke overtreding en € 250 (5%) per dag dat de overtreding voortduurt.
  • 2. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
  • 3. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Laan Websites waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Vrijwaring
  • 1. De klant vrijwaart Laan Websites volledig voor alle aanspraken van derden, waaronder begrepen maar niet beperkt tot claims wegens inbreuk op intellectuele eigendomsrechten, foutieve of onrechtmatige inhoud, of schending van wet- en regelgeving, die voortvloeien uit door de klant verstrekte gegevens, content of instructies.
Klachten
  • 1. De klant dient een door Laan Websites geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  • 2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Laan Websites daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  • 3. Consumenten dienen Laan Websites uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  • 4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Laan Websites in staat is hierop adequaat te reageren.
  • 5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
Ingebrekestelling
  • 1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Laan Websites.
  • 2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Laan Websites ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
  • Als Laan Websites een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Laan Websites verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid Laan Websites
  • 1. Laan Websites is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  • 2. Indien Laan Websites aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  • 3. Laan Websites is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  • 4. Indien Laan Websites aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  • 5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
  • Elk recht van de klant op schadevergoeding van Laan Websites vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in Código Civil Puebla Artículo 1794 van het Burgerlijk Wetboek Puebla, Mexico.
Recht op ontbinding
  • 1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Laan Websites toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  • 2. Is de nakoming van de verplichtingen door Laan Websites blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Laan Websites in verzuim is.
  • 3. Laan Websites heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Laan Websites kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
  • 1. In aanvulling op het bepaalde in Código Civil Puebla Artículo 1794 van het Burgerlijk Wetboek Puebla, Mexico geldt dat een tekortkoming van Laan Websites in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Laan Websites kan worden toegerekend in een van de wil van Laan Websites onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Laan Websites kan worden verlangd.
  • 2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituaties worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.), wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.